Google er en kæmpe virksomhed, som de fleste af os bruger flere gange dagligt. Det er derfor værd at overveje, hvor synlig man kan være her. Google er ultimativt den største søgemaskine, der findes på denne planet, OG de ejer tilmed også den næststørste søgemaskine, nemlig YouTube.

Statistikker over menneskers brug af Google for 2024 taler helt for sig selv.

Google behandler 99.000 søgeforespørgsler i sekundet, hvert sekund, døgnet rundt! Det er altså 8,5 milliarder søgninger dagligt og helt svimlende 2 billioner søgninger årligt. Det er altså en kæmpe maskine, og det kræver ret komplekse algoritmer at svare relevant på så mange søgninger.

Det anslås, at den gennemsnitlige bruger af Google foretager 3 – 4 søgninger hver dag. Det kender du måske fra dig selv? “Hvad var det nu for en film, ham skuespilleren også spillede med i?” eller “Hvad er det nu, den fugl hedder?” Vi bruger det hele tiden og ikke mindst, når vi skal shoppe online eller finde inspiration til køb.

Det anslås, at 4,72 milliarder mennesker bruger internettet (i hvert fald dem, der tillader, at vi ser det), og 4,3 milliarder af dem bruger Google. Det vil sige, at Google har en markedsandel på 92%. Det giver selvfølgelig Google en vanvittig magt og indflydelse på hele verdenssamfundet, men den debat må I selv forholde jer til. Deres forretningsmetoder er et veldebatteret emne og bliver nok ved med at være det. Det er i hvert fald svært at komme uden om dem.

Google tjener i dag penge på annoncer (Google Ads) på Google, YouTube og andre partnerwebsider. Google har også nogle sekundære indtægtskilder fra deres hardware som telefoner og Nest-enheder samt Google Play, YouTube-abonnenter og cloud-tjenester.

Hvordan startede Google, tænker I måske.

Googles historie startede i 1996, da Larry Page og Sergey Brin, der begge var ph.d.-studerende på Stanford University, startede et forskningsprojekt kaldet “BackRub”. Projektet fokuserede på at analysere backlinks for at vurdere vigtigheden af enkelte websider (de oprettede den første søgemaskine). Den oprindelige søgemaskine viste sig hurtigt at være meget succesfuld.

I 1998 lancerede Google officielt Google Search, som blev starten på det Google, vi ser i dag. I 2003 slog Google sig ned i Mountain View, og i 2004 blev de børsnoteret, og herefter blev Google hurtigt en af de største medievirksomheder.

Googles historie er en fascinerende historie om innovation og ekstrem vækst, og der kunne skrives så meget mere om emnet. Men vi må også begrænse os 🙂 Lige som jer synes vi, at Google som fænomen og virksomhed er ret spændende.

Det mest spændende ved Google er de uendelige algoritmer, og især i denne tid med kunstig intelligens sker der meget her. Faktisk er vores oplevelse, at algoritmerne bliver mere “avancerede” og bliver bedre til helt præcist at vurdere et søgeresultats relevans for den, der søger.

Google er altid interesseret i “glade kunder” og ønsker derfor, at du finder et præcist og fyldestgørende svar på det, du søger. Så hvis man er med på, hvad ens “kunder” søger på, og kan give dem det mest relevante svar (SEO), er man virkelig godt med. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, og vi har nørdet det i mange år.

Navnet Google stammer fra ordet Googol, som er tallet 1 efterfulgt af 100 nuller. Det skulle symbolisere, at Google var beregnet til at levere kæmpe store mængder data/information. Det må man sige er lykkedes.

Kilder:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *